PORTOFOLIO
Klik op een plaatje om meer te zien.
Een kleine selectie uit mijn verzameling tattoo handen. Ik maak deze regelmatig in verschillende varianten en ook in opdracht. Kijk voor de actuele handen in de webshop.
foto 1 t/m 5: Tattoohanden, houten hand beschilderd met acryl, 2023 tot heden
Dit schilderij is geïnspireerd op de Mexicaanse feestdag 'dia de los muertos' ofwel de dag der doden. Het wordt gevierd op 1 en 2 november, op 1 november eert men de overleden kinderen en op 2 november eert men de volwassenen. Men gelooft dat de zielen van de overledenen terug keren naar de aarde. Op deze dagen versiert men de graven en brengt offeren aan de overledenen. Mensen verkleden zich als de doden als een teken van respect aan de overledenen. Ik vind het zo’n mooi idee dat men de dood viert inplaats van de manier waarop wij Europeanen met de dood omgaan.
foto 1: Dia de los muertos I, 60 x 50 cm, acryl op doek, 2023
foto 2: Dia de los muertos II, 60 x 50 cm, acryl op doek, 2024
foto 1: Formicidae, 75 x 55 cm, potlood op papier, 2011
foto 2: Brachycera, 75 x 55 cm, potlood op papier, 2011
foto 3: Verloren onschuld, Huize Erica, Bennenkom, 2015
Deze serie is geïnspireerd door het tv programma 'Todlers and Tiara's' een reality show waarbij kleine kinderen meedoen aan een miss verkiezing. In veel te sexy outfits en make up als een volwassen vrouw, paraderen ze op het podium. Regelmatig heeft een kind hier helemaal geen zin in maar wordt dan geforceerd toch de make up sessie te ondergaan. Wat zou de grens zijn voor deze moeders, misschien een kinderziekte als de mazelen of de bof?
foto 1: Little miss measles, 70 x 50 cm, acryl op doek, 2014
foto 2: Little miss mumps, 70 x 50 cm, acryl op doek, 2014
foto 3: Verloren onschuld, Huize Erica, Bennenkom, 2015
Ik werd geïnspireerd voor deze serie op een reis in Australië. Daar hoorde ik voor de eerste keer over de stolen generation. Aborignals werden in Australië jaren als minderwaardig gezien. Vanaf 1860 begon de Australische regering Aborignal kinderen weg te halen bij hun ouders en ze te plaatsen in blanke gezinnen zodat ze meer 'blank' konden worden. Veel Aborignal kinderen hebben zo het contact met hun familie compleet verloren. Dit was extra heftig omdat de familie en de band met de natuur bij de Aborignals heel belangrijk is. Deze kinderen worden ook wel 'the stolen generation' genoemd. Het gaat hierbij om duizenden kinderen van Aborignal afkomst. Het weghalen van Aborignal- kinderen gebeurde van 1869 tot 1970!
foto 1 t/m 8: Stolen generation I t/m VIII, 30 x 20 cm, potlood en acryl op papier
De serie 'stoepkrijten' is gebaseerd op het feit dat 50% van de kinderen voor hun 18de te maken krijgen met een vorm van seksueel geweld. De schilderijen zijn geïnspireerd op een vorm van therapie die therapeuten gebruiken om kinderen hun trauma's te laten verwerken, namelijk door te tekenen. Het blijkt een hele effectieve manier voor kinderen te zijn om zich te uiten. De stoepkrijt tekeningen op de schilderijen zijn echte tekeningen gemaakt door kinderen die zijn blootgesteld aan seksueel geweld. De tekeningen en de kinderen los van elkaar zien, is al zwaar maar de kinderen zo op spelenderwijs samen te zien met de tekeningen maakt het wel een heel heftig beeld.
foto 1: Stoepkrijten II, 2010,
foto 2: Stoepkrijten I, 80 x 120 cm, 2010
foto 3: Stoepkrijten III, 2010
foto 4: Verloren onschuld, Huize Erica, Bennenkom, 2015
De serie 'tandjes' bestaat uit vier geschilderde doekjes en een hele hoop kindertandjes gemaakt van gips, de tandjes hingen op verschillende hoogte met visdraad aan de doekjes en lagen in stapeltjes op de grond onder de doekjes. De inspiratie voor deze serie is; mijn afkeer voor kindertandjes (vooral die oude doosjes waar tandjes in zitten...kippenvel) en de manier waarop een kinder gezicht veranderd als ze een tand verliezen.
foto 1,2 3, 4: Tandjes, 30 x 20 cm, mixed media, 2008
foto 5: Artolive jong talent, westergasfabriek, Amsterdam 2008
De serie 'kelder' is geïnspireerd door de zaak Fritzl, deze zaak was volop in de nieuws in 2008. Joseph Fritzl was een vader die zijn 11 jarige dochter een zelfgemaakte kelder in lokte en haar daar jarenlang seksueel misbruikte en zelfs verschillende kinderen bij haar verwekte.
foto 1: Kelder I, 160 x 100 cm, acryl op doek, 2008
foto 2: Kelder II, 160 x 100 cm, acryl op doek, 2009
foto 3: Artolive jong talent, westergasfabriek, Amsterdam 2008
De serie 'time out' is geïnspireerd op een scene uit een horrorfilm. Ik vond het een interessant beeld wat ontstaat als een kind in de hoek staat en je niet ziet wat er op hun gezicht gebeurt, huilen ze, lachen ze, zijn ze boos of hebben ze überhaupt wel een gezicht....?
foto 1: Time out I, 150 x 50 cm, acryl op doek
foto 2: Time out III, 100 x 30 cm, acryl op doek
foto 3: Time out II, 100 x 50 cm, acryl op doek
foto 4: BOOST, Kruithuis te Den Bosch, 2009